Genieten in Mossel Bay - Reisverslag uit Mossel Bay, Zuid-Afrika van Jack & Mayke Hagens - WaarBenJij.nu Genieten in Mossel Bay - Reisverslag uit Mossel Bay, Zuid-Afrika van Jack & Mayke Hagens - WaarBenJij.nu

Genieten in Mossel Bay

Door: Jack

Blijf op de hoogte en volg Jack & Mayke

15 December 2012 | Zuid-Afrika, Mossel Bay

Nadat we de verkoudheid/griep hadden overwonnen hebben we ons weer wat meer op de omgeving kunnen richten. Hoewel vele mensen roepen dat Mossel Bay niks is, vinden wij dat beslist anders. Het is een leuke overzichtelijke plaats (ondanks 96.000 inwoners) met alle voorzieningen, een leuk centrum en prachtige stranden. Het (negatieve) oordeel van de mensen ontstaat door het aanzicht van Mossel Bay als je via de N2 langs Mossel Bay rijdt. Dan zie je grote olie opslagtanks en een raffinaderij, maar daar zie je niks van als je in de plaats zelf bent.

Vele Zuid Afrikaners zijn het met ons eens, want op dit moment begint Mossel Bay vol te lopen met vakantiegangers....het is zomer vakantie van de scholen!. Campings mudvol en files in de straten! Maar geeft ook wel weer veel gezelligheid! Duurt maar 4 weken en dan is de rust weergekeerd en begint het echte mooie weer. Hoewel....we hebben niks te klagen, temperaturem liggen meestal tussen de 21 en 25 graden en regen komt mondjesmaat en als het valt zie je er na een uurtje niks meer van.

Wat ons opvalt in Mossel Bay --in tegenstelling tot de andere plaatsen waar we geweest zijn-- is dat je geen verkopers langs de weg of bij stoplichten hebt, nauwelijks zwervers/bedelaars ziet en nauwelijks (geld vragende) parkeerwachters tegenkomt. De plaats voelt daardoor ook heel relaxt en veilig aan.

Voor de golfers onder ons: we hebben een paar keer gespeeld op de Pinnacle Point hier een paar kilometer vandaan. Een prachtige, imponerende links baan, direct aan de rotskust. Ballen slaan over canyons en naar greens die liggen op de rand van de rotskust. Spectaculair!!
Verder hebben we nog gespeeld op de banen van George en Kingswood beide in George. En we zijn lid op de Mossel Bay golfcourse, de home course van Louis Oosthuizen, de British Open winnaar 2010.

Tussen door zijn we een weekje naar Graaff-Reinet geweest, 4 uurtjes rijden naar het noord-oosten, de Grote Karoo in. Een verlaten en dorre streek, met imponerende grote open vlaktes. Het mooiste gebouw daar is de kerk, een beauty, midden in het centrum van de stad.
Na een weekje heb je alles wel gezien en gedaan wat er mogelijk is , dus na een game-drive, een lange wandeling, een rondje golf, een museum bezoekje en natuurlijk de topper de Valley of Desolation (Vallei van Verlatenheid) kan je wel naar huis.
Opvallend is de stugheid van de mensen die er wonen, heel conservatief en streng gelovig, zal wel komen door de moeilijke leefomstandigheden (moeizaam boeren in de droogte).

De afgelopen weken ook bezoekjes afgelegd bij een aantal exchangers die afgelopen tijd in ons huis zijn geweest, weer heel leuk en gezellig om hen weer te ontmoeten en goed adviezen te krijgen over uitjes, restaurant, winkels, e.d. En vooral waar je goed koffie kan kopen.

Donderdag vertrekken we naar onze volgende stek in Groot Brak Rivier, zo'n 35 km hiervandaan waar we 3 weken blijven en Kerst en Oud/Nieuw gaan beleven.

We wensen eenieder een feestelijke Kerst en een mooie Oudjaarsavond!!

Groeten,
Jack en Mayke

• 15 December 2012 - 18:06

Dorine En Hans:

Hoi ,
    allereerst nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag Jack XXX. Wat leuk om jullie weer te kunnen volgen op de mooie reizen. Als we het verslag zo lezen zitten er behoorlijk wat avonturen in, je moet geen hoogtevrees hebben! Stoer zijn jullie. Het beetje winter wat we vorige week hadden is alweer weg, maar mooi was het in de sneeuw. Hans heeft vanmiddag op Burggolf gespeeld, de karren mogen de hele winter door de baan en vandaag waren de zomergreens open! Ook wij zitten aan een wijntje, maar ga zo de keuken in om boerenkoolstampot te maken. Lieve groeten Hans & Dorine

• 16 December 2012 - 16:07

Regina:

Mayke en Jack,
    Jullie ook een hele mooie, gezellige Kerst en een gezond 2013!
    gr. regina

• 16 December 2012 - 16:32

Riet Theunissen:

Volgens de berichten hebben jullie het goed naar je zin.Het weer is hier donker en regenachtig.Maar dat zijn de donkere dagen voor kestmus Hier is alles redelijk Ik ben de vorige week gevallen en nu zit ik met 'n gekneusde rib.Maar dat betert wel weer.Wij wensen jullie 'n fijne kerst en een gelukkig nieuw jaar toe
    Groetjes Jan en Riet

• 17 December 2012 - 09:25

R&B:

Ja, ja. ja;'..............wrijf het maar in ............. 21 tot 25 C, maar hier kan je lekker een frisse (snuit)neus halen! Lekker warm in huis, Rikie heeft een mooie kerstboom opgetuigd en het huis verder versierd. Tom ligt lekker te snurken in de stoel naast me terwijl ik dit zit te schrijven.
    Om ZA maar een beetje hier te halen hebben we een doosje rood en wit (wijn dus) uit ZA gekocht. Het beste van twee werelden. Donkere dagen voor Kerst maar toch ook een lekker sfeertje.
    Goed na deze tegenhanger van al dat moois bij jullie toch een beetje weemoed naar vorig jaar toen we bij jullie in ZA waren, bekende plaatsen goede herinneringen, mooie vergezichten terwijl je reist.
    Bij dat jullie het souvenirtje uit ons koude natte landje zijn kwijtgeraakt en het niet meer de natte neus is die domineert maar het genieten. Doe dat vooral en sponsor de ZA'ers maar een beetje met wat vuurwerk, laat ze maar een poepie ruiken en geef ze maar een idee hoe we hier kanllend het nieuwe jaar ingaan.
    DUS; VEEL PLEZIER, GEZELLIGHEID MET BEKENDEN DAAR EN VISITE VAN HIER EN ALVAST EEM FANTASTISCH NIEUWJAAR!!!!