De feestdagen in Groot Brakrivier - Reisverslag uit Mossel Bay, Zuid-Afrika van Jack & Mayke Hagens - WaarBenJij.nu De feestdagen in Groot Brakrivier - Reisverslag uit Mossel Bay, Zuid-Afrika van Jack & Mayke Hagens - WaarBenJij.nu

De feestdagen in Groot Brakrivier

Door: Jack

Blijf op de hoogte en volg Jack & Mayke

09 Januari 2013 | Zuid-Afrika, Mossel Bay

We hebben onze 3 weken in Groot Brakrivier er bijna opzitten. Morgen vertrekken we naar Swellendam. Het huis in Groot Brak is groot, geheel van hout (binnen en buiten) met een rieten kap, een plaatje om te zien. Het ligt tegen een heuvel met uitzicht op de meanderende rivier die vlakbij uitmondt in zee. Het huis is groot, maar staat propvol met antique, curiosia en prulletjes.
Gelukkig hebben we Veronica, de werkster, voor 2 dagen per week, zodat we verlost zijn van schoonmaak activiteiten.
Veronica is een leuke en zeer spraakzame dame, die op een uurtje lopen van het huis woont. Veel van haar gehoord hoe het wonen in een township is en hoe ze tegen het leven in ZA aankijkt.

De keuken is goed voorzien en de zelfbereide Boboties en Lamb Shanks worden steeds beter. Laat onverlet dat we ons toch bij tijd en wijle laten verleiden tot een kleine (calimari) of grote (lambs neck) lunch.

We hebben nog een paar keer contact gehad met Elaine en Dick (exchangers die vorig jaar bij ons zijn geweest en hier in de buurt wonen) en met hun een 4 uur durende strandwandeling in de buurt van Wilderness gedaan, die je alleen bij laag tij kan lopen en uitgenodigd voor een verjaardagsfeestje van Elaine haar oudste broer. We hebben daar zelfs oliebollen gegeten, gebakken door de zus van Dick. Ondanks dat ze al 50 jaar weg zijn uit NL kan ze het goed en smaken ze zeer hollands.

Intusssen hebben we ook de aanvraag gedaan voor het verlengen van onze tourist permit op het kantoor van Home Affairs in George, dat aanzienlijk sneller verliep dan in Kaapstad vorig jaar. Moesten wel weer een paar keer heen en weer rennen, zoals copie laten maken van bepaalde documenten en stempels halen bij het naburige reisburo, om de copie van het paspoort te autoriseren. De handelswijze is overal toch weer net even verschillend en je hebt je spullen dus nooit volledig of correct. Maar binnen een uurtje was de aanvraag geregeld en nu 4 weken wachten op de goedkeuring. We hopen dat het eind januari in George klaarligt op het moment dat we van Swellendam naar ons volgende huis in Jeffrey's Bay rijden.

De kerst is hier wat minder uitbundig, hoewel de dag voor kerst er lange files stonden voor de mall.
Nieuwjaar lekker rustig doorgebracht en als je vroeg naar bed zou gaan wordt je niet wakker van het vuurwerk.

Charles en Ineke die een maand in Muizenberg, vlakbij Kaapstad verblijven zijn een paar dagen bij ons in Groot Brak geweest en met een rondje golf, een bezoek aan Knysna, wijn, oesters en lekker eten hebben we de tijd aangenaam doorgebracht, het was reuze gezellig.

De omgeving hebben we al aardig verkend en er zijn mooie routes over verschillende passen door de bergen, de mooiste en steilste zijn smal en onverhard met adembenemende uitzichten. Sommige passen zijn rijksmonumenten zoals de Montagu en de Seven Pass route, de laatste is de oorspronkelijke weg van George naar Knysna.

Het weer is geweldig hier, meestal een zonnetje, soms een klein buitje, maar niet te warm door de directe ligging aan zee. Zal in Swellendam wel anders zijn, we hebben dat al een beetje ervaren afgelopen week toen we in Oudtshoorn waren. Ligt ook verder landinwaarts en daar zijn de temperatuur aanzienlijk hoger.

Tijn, Bas en Sanne zijn gisteren in Kaapstad gearriveerd en komen dit weekend naar ons in Swellendam, daar kijken we naar uit, het is toch alweer bijna 3 maanden gelden dat we hen gezien hebben.

We wensen jullie een goed gezond gelukkig nieuwjaar!

Groeten,
Jack & Mayke

• 09 Januari 2013 - 11:00

R&B:

Dat huis is er eentje uit de film! Een trage drama-achtige of een James Bond, volgens mij kan het allebei.
    Ik kan begrijpen dat uit eten een goede optie is, tenminste zoals ik het zie moet je de potten en pannen van het plafond halen. Wel goede gymnastiek voor en na het eten weer ophangen.
    Nu naar Swellendam, het huisje van Roodkapje voor zover ik het me herinner, wel een groot verschil maar een prachtig plaatsje met een heel andere omgeving. Als het daar inderdaad te warm is stuur dan maar wat warme lucht deze kant op, hier komt de kou eraan. Eind van de week naar het vriespunt, de optimisten praten alweer over schaatsen.
    Vrijdag een editie van de 2e vrijdag, ik zal Willem en Hans de groeten doen. We zullen proberen om in vorm te blijven zodat als we weer compleet zijn partij bij het skinnen kunnen zijn. Wel hebben we het voordeel van de barre omstandigheden hier, ben jij niet meer aan gewent Jack:-)
    Groeten en veel plezier.

• 09 Januari 2013 - 11:25

Rudy:

Beste Jack&Mayke,

Ten eerste wensen we jullie een gezond en gelukkig 2013 toe!
    Fantastisch dat jullie het goed naar jullie zin hebben, het is echt genieten lijkt me.
    Geniet Beide nog maar lekker.

Hier in Ede is het momenteel regenachtig weer.

Liefs Rudy & Joyce

• 09 Januari 2013 - 11:55

Karien:

Ziet er weer super uit!!
    Jullie hebben het slecht... het is te zien.
    Geniet nog van jullie verblijf.
    Groetjes Karien

• 09 Januari 2013 - 23:15

Jan En Riet Theunissen:

Beste Jack en Mayke
    Om jaloers te worden op jullie vakantie.Het ziet er geweldig We hebben genoten van de prachtige foto's
    Geniet er maar lekker van Want je zit bijna op de helft van je vakantie.Hier gaat alles goed.Max maakt het uitstekend.
    Groetjes Jan en Riet 'n poot en knuffel van Max

• 10 Januari 2013 - 21:19

Debbie:

Nu zijn we allemaal nog meer jaloers, wat een geweldig onderkomen heb je met de feestdagen getroffen! Niet alleen goed weer maar een houten paleisje!
    Morgen gaat B spelen dus R en ik hebben een "meisjesavond". Zij waren hier voor oudjaarsavond en Julie kwam ook logeren maar zij speelde goed mee en sliep tot kwart over 9 op 1 jan! Een voorbeeldig kleinkind kan ik alleen maar zeggen!
    Groetjes vanuit Wijchen