We zijn er weer!!! - Reisverslag uit Mossel Bay, Zuid-Afrika van Jack & Mayke Hagens - WaarBenJij.nu We zijn er weer!!! - Reisverslag uit Mossel Bay, Zuid-Afrika van Jack & Mayke Hagens - WaarBenJij.nu

We zijn er weer!!!

Door: Jack

Blijf op de hoogte en volg Jack & Mayke

17 November 2012 | Zuid-Afrika, Mossel Bay

Na een vlucht met een tussenstop in Istanboel en Johannesburg is Mayke snotverkouden aangekomen in Kaapstad en landen en dalen met een verkoudheid en verstopte oren is geen lolletje, nogal pijnlijk op de trommelvliezen.
Broer Ben haalde ons op van het vliegveld en we hebben een paar leuke en warme zonnige dagen gehad in Franschhoek en ondanks Mayke's verkoudheid toch nog van enige culinaire genoegens kunnen genieten van zowel de thuiskookkunst van Ben en Els als van de geweldige restaurants in Franschhoek.

De dag voor ons vertrek uit Franschhoek naar Stellenbosch om bij Janine, de daar studerende dochter van Paul en Sanet, de sleutels voor ons volgende huis in Mossel Bay op te halen en onze huurauto op te pikken.

Na een paar dagen in Franschhoek zijn we in 4 uur zonder tussenstops naar onze volgende verblijfplaats in Mossel Bay gereden, want Mayke's verkoudheid werd er niet beter op en ze wilde alleen maar naar bed.
Aangekomen het bed opgemaakt en lekker het bed in. Uiteindelijk heeft Mayke 7 dagen lang geleden aan de naweeën van een hollandse griep. Mayke heeft mij wel aangestoken, maar mijn griepspuit die ik een paar weken geleden gratis kreeg van onze minister van gezonheidszorg, heeft (mogelijk) geholpen, want na 2 dagen was ik weer redelijk fris.

Ons huis staat in een ommuurd park en dus moeten we als we het park verlaten of inkomen steeds door de electronisch aangestuurde poort. Voordeel is dat we geen tralies voor de ramen en deuren hebben.
Het huis wordt gebruikt als vakantiewoning door Paul & Sanet die al een aantal jaren in Quatar wonen. Het heeft een woonkamer met open keuken, 2 slaapkamer, badkamer en een garage.
Groot genoeg voor ons, want we komen hier niet om ons (schoonmaak)werk op de hals te halen.
Janine heeft vorig weekend het huis schoongemaakt en het ziet er prima uit, alleen de tuin is een chaos. Gelukkig kwam in de loop van de week de tuinman om het gras te maaien.

In de garage staat een VW Citi (zo'n vierkante Golf) met slechts 47.000km op de teller, hoewel de auto van 2008 is is het een Zuid-Afrikaans en spartaans model met draairaampjes en zonder stuurbekrachtiging, dus daar krijg je spierballen van op de armen.

De afgelopen week hebben we Mosselbaai/Mossel Bay verkent en weten we waar de shops zijn en de golfbanen liggen. Vlakbij is een kleine mall waar je de dagelijkse boodschappen kan krijgen, dus dat is wel gemakkelijk.
De wereld bleek ook weer klein toen we een bezoekje brachten aan de Pinancle Golfclub......op het terras zagen we Wilma en Geert Berben, bekenden via onze golfclub in Wijchen!

We zijn ook lid geworden van de Mossel Bay Golfclub (en dus ook lid van de SAGA) met een mooie baan met uitzicht op zee, voordeel is dat we daardoor (aanzienlijke) kortingen op andere banen kunnen krijgen en we ook voor een paar tientjes kunnen spelen op een aantal banen in George (op ca. 50 km) en Francis Bay. Deze laatste baan ligt vlakbij Jeffrey's Bay waar we in Februari een aantal weken verblijven.

We hebben vanwege de griep van Mayke een paar dagen geleden pas ons eerste dagtochtje kunnen maken naar Oudtshoorn en Prince Albert in de kleine Karoo. De stadjes/dorpjes zijn niet zo interessant, maar de route erheen is indrukwekkend via de dirt road van de hoge en steile Swartberg Pass.
Gisteren voorzichtig 9-holes gelopen op de Dolphin's Creek Golfclub, een klein baantje in Groot Brak Rivier om de conditie van Mayke te testen, welke ze goed heeft doorstaan. We gaan maandag 18 holes proberen op de Mossel Bay golf.

En, behoudens een buitje regen vanmorgen vroeg is het hier de hele tijd droog en zonnig geweest.

Groeten van (weer redelijk gezonde) Jack en Mayke

• 17 November 2012 - 10:59

Riet Theunissen:

Beste jack en Mayke
    We hebben je verslag gelezen. Fijn dat Mayke weer opgeknapt is Je bent al verder geweest als wij van de week.Maar wel goed naar jullie zin Dat is het voornaamste Met Max gaat het uitstekend Drie keer daags wandelen Hij kent de tijd precies.Het weer is hier voor de tijd van het jaar ook prima.Fijne voortzetting van jullie vakantie
    Groetjes Jan Riet 'n poot van Max

• 17 November 2012 - 11:02

Gonneke Buijsen:

Hoi Jack & Mayke,

In de eerste plaats nog proficiat, Jack, met het bereiken van de Drees leeftijd.
    Je staat nog op onze kalender. Jos is ook een maand terug 65 jaar geworden.
    De mannen van 1947 waar ik zo gek op ben!!!!
    Waar wonen jullie eigenlijk als jullie in Nederland zijn. Mayke jij vond het leuk
    ons vaker te zien, zei je ooit op de verjaardag van Kees V. maar kennelijk komt
    dat er niet van, jullie zijn echte globetrotters.
    Weinig thuis, wat jullie gelijk hebben, als je dat leuk vindt en die indruk krijg ik
    van jullie.
    Jos gaat prima, is mijn coach sinds 5 weken, doet alles in het huishouden,
    koken, wassen, strijken, heb nl. mijn 2e heup operatie achter de rug.
    Het gaat prima , nog 3 weken met 2 krukken, dan zal ik wel weer mogen,
    bukken, fietsen en auto rijden.
    Goed iets van jullie te horen, Mayke jij weer opgeknapt, te jong nog voor een
    griepprik.
    Fijne reis en tot horens,
    groeten, Jos & Gonneke

• 17 November 2012 - 12:08

R&B:

Dat was even niet de bedoeling, dat griepje. Maar ja Rikie is altijd al een aanstekelijk type geweest, heb ik ook nog steeds last van :-)
    De blaadjes zijn allemaal van de bomen en de temperatuur neigt steeds meer naar de nul of minder. Kortom de winter komt eraan. Maar als jullie op een terras in de zon zitten met een glas wijn, dan zitten wij voor de open haard ook met een glas wijn. Lekker warm en eigenlijk niet zo'n verschil dus.
    Even goed aansterken voor het bezoek aan die wilde beesten en lekker genieten van al het moois en lekkers dat ZA te bieden heeft.
    Veel plezier!

• 17 November 2012 - 17:25

Monique:

Lieve luitjes,

Goed te lezen dat jullie weer aangekomen zijn in het warme fantastische Zuid-Afrika. Ben wel een tikkeltje jaloers als ik de foto's zie en jullie verslag lees.Zou er zo weer willen zijn!We mogen in ons mooie landje niet klagen over het weer. Het wordt frisser en kouder maar dat kan niet anders met het naderen van de winter.We hebben nog steeds regelmatig een aangenaam zonnetje en dat is genieten.
    Mayke ik hoop dat je snel weer topfit bent om samen met Jack en familie weer optimaal te kunnen genieten van de cultuur en het landschap van Zuid-Afrika en niet te vergeten een lekker balletje slaan op de golfbaan.
    Jack nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Geniet ze samen in ZA en vooral heel veel golfplezier.

liefs Monique

• 19 November 2012 - 12:18

Wil En Jelma:

alloha.......
    Fijn dat jullie weer goed zijn aangekomen in ZA. En natuurlijk leuk om al jullie verhalen weer te lezen.
    Blijven we goed op de hoogte. En wat een kleine wereld toch om Wilma en Geert daar tegentekomen.
    Gisteren nog heerlijk met ons en jullie nationaal team gegolfd op Haverleij. Ook schitterend weer..... nadat we zijn begonnen met een kwartiertje motregen. We hebben volop in het zonnetje gelopen. Jullie plaats was ingenomen door de Hurkjes. Zou zo zeggen.... tot ziens/schrijfs/hoorens.
    Wil en Jelma

• 19 November 2012 - 23:29

Regina:

Hoi Mayke en Jack,
    Allereerst Jack nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag (volgens mij ga je nu het 65e levensjaar in?)
    God Mayke wat jammer dat je geveld bent door de griep, maar dat is nu gelukkig weer voorbij.
    Lieve mensen heel veel plezier en geniet maar lekker. Ik volg jullie via internet.
    gr.Regina

• 25 November 2012 - 11:52

Ineke:

Goed van jullie te horen en natuurlijk dat jullie weer in goede conditie zijn om te genieten van alles om jullie heen. Het schijnt, dat jullie zeker moeten gaan golfen op Pezula golfclub in de buurt van Knysna. Maar misschien waren jullie daar al? Schijnt ook geweldig te zijn, hoorden wij van mensen die daar een huis hebben.
    Voor ons begint het er ook op te lijken, we bereiden ons voor en verheugen ons vast op wat ons te wachten staat.Best spannend voor ons, de 1e keer etc.
    Wat onze planning betreft zou het leuk zijn jullie tussen kerst en oud en nieuw op te zoeken(+/-26-27 en 28 dec)als dat jullie ook uitkomt natuurlijk.
    We horen wel van jullie. Zeker een fijne tijd gewenst en misschien tot dan.
    Ineke en Charles.

• 26 November 2012 - 11:29

Mike En Herma:

Reisverslag weer gevonden! Hopelijk is Mayke nu weer helemaal van genezen van die griep. Kijk nu naar buiten en denk: nou, Jack en Mayke zullen wel veel beter weer hebben! Een hele fijne tijd toegewenst en we kijken uit naar jullie volgende verslag!
    Mike en Herma