Aan zee! - Reisverslag uit Pringle Bay, Zuid-Afrika van Jack & Mayke Hagens - WaarBenJij.nu Aan zee! - Reisverslag uit Pringle Bay, Zuid-Afrika van Jack & Mayke Hagens - WaarBenJij.nu

Aan zee!

Door: Jack

Blijf op de hoogte en volg Jack & Mayke

20 Februari 2016 | Zuid-Afrika, Pringle Bay

Aan zee!

Palm Beach was een fantastische plek met een huis gebouwd tegen een heuvel met wijds uitzicht over de zee, het binnenland vol met bananenfarms en suikerrietvelden en.....hardstikke groen! Dat was na de Free State een verademing....daar was het dor en droog. Ook een verademing was de temperstuur...in Parys tot 40 graden en in Palm Beach rond de 25 graden door een verkoelende wind van zee.

Van onze vorige exchangers hadden we al de nodige tips gekregen wat er zoal te doen en te zien was...aangevuld ter plekke door de informatie van Johan, de projectontwikkelaar/architect/bouwer/beheerder van het park. Johan begon zoals vele rechts geörienteerde zuid afrikaners te waarschuwen om geen juwelen te dragen, niet door het bos te wandelen, geen dure telefoons mee te nemen, altijd pepperspray bij je te hebben en zoal meer. We nemen het maar als goed bedoelt advies.....tot op heden zijn onze ervaringen anders......wij voelen ons relaxt, vrij en onbedreigt in een gastvrije omgeving.

Palm Beach is een van de vele plaatsen op de kuststrook aan de Indische Oceaan die zich over een paar 100 km uitstrekken ten zuiden van Durban. Veel vakantiehuizen en in het seizoen veel toeristen....het maakt een gezellige indruk met vele restaurantjes en winkeltjes....geen grote hotels en winkelketens....het is mooi kleinschalig en daardoor heel gezellig

Gedurende ons verblijf in Palm Beach heel rustig aan gedaan.....lekker gegolft op de mooie Southbroom golfbaan, bezoekjes gebracht aan Beaver Creek, een koffieplantage waar je verschillende soorten koffie kan proeven en Oribi Gorge, waar je naast bungee jumpen en ander waaghalzerij leuk kan wandelen met mooie uitzichten over en in de Oribi Gorge.
En....natuurlijk genoten van onze strandwandelingen en terrasjes aan het strand.

De zee is wild en gevaarlijk en je kan op slechts een beperkt aantal plaatsen tussen de gele vlaggen veilig zwemmen. Mayke wilde nog in zee, maar toen ze de waarschuwing zag dat er haaien voorkomen verloor ze de moed en hebben we regelmatig een duik genomen in het warmere zwembad op het park.

Voordat we van Durban naar Kaapstad vlogen hebben we nog een paar dagen rond Durban doorgebracht met o.a. Een bezoek aan het uShaka Marine World, een groot onderwateraquarium gebouwd in een gezonken schip en “the Golden Mile” het mooie brede en lange strand van Durban.

We verbleven in een zuidafrikaans rondavel bij Shapes of Africa nabij Durban Airport waar je vlakbij de Barn Shallow site kon bezoeken. Bij zonsondergang komen elke avond grote zwermen boerenzwaluwen naar een groot ondiep meer, dat volledig begroeid met riet, de overnachtingsplaats voor de zwaluwen vormen. We hebben een uniek moment ervaren!!!!Ze kwamen niet. Het was nog nooit eerder gebeurd.........de volgende dag een herkansing.......wel een paarzwaluwen gezien, maar ook niet wat het zou moeten zijn. Ook een gevolg van El Nino??

We zijn van Durban naar Kaapstad gevlogen waar we begroet werden door onze home exchangers en we met hun auto naar Franschhoek zijn gegaan om een paar dagen bij mijn broer te verblijven, zodat we van daaruit naar Home Affairs in Kaapstad konden om onze 90 dagen visa voor 16 dagen te verlengen tot half maart.

We hadden ons er al op voorbereid dat de visa verlenging een langdurig proces zou worden met veel wachttijden en dus de volgende dag bepakt met water en brood op weg. Het liep geheel anders dan gedacht! De procedure blijkt gewijzigd.
Home Affairs behandeld de zaken niet meer en is uitbesteed aan een derde partij, die 8 tot 10 weken en 1500 Rand extra nodig heeft om de verlenging af te geven. We hadden het vooraf bekeken op de Home Affairs internet site maar die maakt hier geen melding van.

En als je daar midden februari achter komt en dan de aanvraag doet dan komt de goedkeuring pas begin april en dan “moeten” we al lang thuis zijn.
Volgens de dame die we spraken hadden we 2 keuzes...of op 1 maart naar huis of tot begin april blijven. De eerste was geen optie want Tijn en Bas trouwen 13 maart in Kaapstad en half april is ook geen optie want Mayke moet vanaf eind maart golfcompetitie spelen.
Op onze vraag wat er gebeurt als we geen aanvraag zouden indienen vertelde ze dat we dan illegaal in ZA verbleven en bij ons vertrek op 16 maart te kennen gegeven zou worden dat we de eerste 5 jaar niet meer welkom waren in ZA. Uiteindelijk adviseerde ze ons om navraag te doen bij Border Control op het vliegveld.
Zo gezegd, zo gedaan en uiteindelijk na veel wachten iemand van Border Control te spreken gehad. De schade lijkt mee te vallen....omdat we slechts 16 dagen illegaal in ZA zijn gebleven worden we voor slechts 1 jaar verbannen! Daar kunnen we mee leven want volgend jaar gaan we toch niet naar ZA maar naar Maleisië en Australië. En.....merkwaardigerwijs...we krijgen geen boete en hoeven geen visa fee te betalen! Van dat voordeeltje zijn we maar weer eens lekker gaan eten in het culinaire Franschhoek.

Vanuit Franschhoek naar Betty's Bay gereden en intrek genomen in het familiehuis van Annaliese...een groot huis (24 slaapplaatsen) direct aan de zee gelegen.....prachtige ligging...de hele dag het geruis van de branding...heerlijk!
Betty's Bay is een zeer uitgestrekt dorp met voornamelijk vakantievilla's, een lang strand met duinen, een pinguin kolonie en een botanische tuin....en dat is het. Voor enige voorzieningen moet je naar Kleinmond waar we de boodschappen doen en golfen....een leuk dorp met een (kleine) Waterfront met leuke winkeltjes en restaurantjes.

Op 1 maart vertrekken we naar Camps Bay (Kaapstad) en gaan we richting de trouwerij van Tijn en Bas. Onze familie arriveert 5 maart....daar verheugen we ons op en kunnen we samen nog leuke dingen doen voorafgaande aan de feestelijkheden.

Groeten,
Jack & Mayke

• 20 Februari 2016 - 12:14

R&B:

Nou ja zeg, klagen over warm weer. Waarom gingne jullie ook alweer naar ZA? Trouwens hier is en blijft het een kwakkelwinter met overdreven regen, dus...............?
    Goed jullie vermaken je in ieder geval prima en er staat een groot feest op de rol, geweldig!
    Wel apart dat de organisatie voor een visum zomaar wordt overgeheveld zonder dat daar ruchtbaarheid aan wordt gegeven. Waren die mensen zelf ook niet op z'n minst even verbaasd? Er was ook niet een tijdelijke oplossing mogelijk? Tenslotte kan je als europeaan niet op een soort telepathie vertrouwen, de ouderwetse manier van draadloos internet. Jullie zullen niet de enigen zijn. Leuke klus voor de ambassade.
    Goed hier is dus alles wel en gaat z'n gangetje en volgende week komt crazy Max met z'n bal logeren, leuk!
    Veel plezier die laatste weken en geniet van de nazomer en het mooie weer, neem een beetje mee.
    R&B

• 20 Februari 2016 - 13:42

Sanne:

Lieve Opa & Oma
    Wat een heerlijk uitzicht vanuit dat huis in Betty's Bay!!
    Max slaapt nog maar twee nachtjes hier en dan ga ik hem missen. En dan zie ik jullie al weer snel. Fijn!
    Kus van Sanne en van Pappie Tijn en Papa Bas