Van Irene via Parys en Drakensbergen naar Palm - Reisverslag uit Southbroom, Zuid-Afrika van Jack & Mayke Hagens - WaarBenJij.nu Van Irene via Parys en Drakensbergen naar Palm - Reisverslag uit Southbroom, Zuid-Afrika van Jack & Mayke Hagens - WaarBenJij.nu

Van Irene via Parys en Drakensbergen naar Palm

Door: Jack

Blijf op de hoogte en volg Jack & Mayke

19 Januari 2016 | Zuid-Afrika, Southbroom

We hebben in Irene (bij Pretoria) een leuke kerst gehad met het bezoek van Tijn, Bas en Sanne. Een uitgelezen plek voor onze kleindochter...na een paar dagen zwom ze zonder zwembandjes in het zwembad rond.
En....de 2 grote Danish dogs en de huisschildpad waar we voor zouden zorgen droegen bij tot de pret....nog nooit zulke lieve honden gezien....ze zien er imposant uit, maar doen geen vlieg kwaad.
En met de familie erbij was het een extra leuke verjaardag voor Mayke met nederlandse kado's (AH pure hagelslag!)

Kerstavond doorgebracht onder het genot van een ZA braai...de eerste (!) keer dat we op de originele Zuid Afrikaans manier gebraaid hebben door houtblokken te verbranden en daarvan de houtskool te gebruiken voor het braden van het vlees. Het vereiste wel een goede planning want het duurt 3 kwartier voor je gloeiende houtskool hebt...en dan een paar minuten de biefstuk erop en klaar is kees. Vlees is hier spotgoedkoop en van prima kwaliteit.

Onze home-exchangers hadden een bijzondere vakantie...ze hadden 3 maanden geleden een vervallen huis in Irene gekocht en voor de jaarwisseling moest het gerenoveerd zijn voor huurders. Dit deden ze nu al voor de 3e keer. Hun eerste gerenoveerde huis was het huis waar wij in verbleven. Overigens wordt er wel op zijn Zuid Afrikaans gerenoveerd en gebouwd......naar NL maatstaven lijkt het nergens op. Merkwaardig blijf ik vinden dat het hang- en sluitwerk van ramen en deuren in dit “criminele” land zo slecht van kwaliteit is. Wel metershoge hekken en “beveiligers” maar geen fatsoenlijk slot op de deur.

We zitten nu in Parys in een cottage midden in het landelijke gebied...de cottage is omheind met een 3m hoog hekwerk met stroom erop om de wilde dieren en vooral de blauaapies buiten te houden en een tuin vol met Cactusvijgen.
Nu ik dit schrijf is het de heetste dag van een hittegolf... ruim 40 graden en dat hebben ze hier in de streek nog niet eerder meegemaakt. Een zwembad in de tuin zou lekker zijn...helaas....maar we kunnen bij onze home-exchangers Ananda en Herman -die een paar honderd meter van ons vandaan wonen- een duik in hun zwembad nemen.

We leven wel als Zuid Afrikaners want in de cottage hebben we geen stofzuiger, was- en afwasmachine. Elke ochtend komen er 2 dames langs die de afwas doen, schoonmaken, bed opmaken en de was meenemen...wat een luxe!

In en rond Parys is niet veel te zien...een nep Eifeltorentje en een liefdesslotjesbrug (Pont des Arts)....de omgeving is wel een Unesco erfgoed....hier is miljoenen jaren geleden een meteoriet van 10 km doorsnede neergekomen die een krater van 300 km doorsnee heeft doen ontstaan. Interessant, maar je zier er door de omvang niets van.
Parys aan de Vaal rivier is wel een leuk dorpje met veel restaurantjes, winkeltjes en antiekzaakjes....een weekendbestemming voor vele Johannesburgers!

In de Vaal rivier liggen 2 golfbanen: Vaal de Grace en de Parys Golf & Country Club. De laatste is de meest uitdagende, bijna elke hole water in het spel...ondanks al het water in de nabijheid is de baan heel erg droog en keihard, behalve de greens, superzacht en razendsnel.

Een mooie dag was het bezoek aan het Dell Cheetah Centre, waar ze een broedprogramma hebben voor de met het uitsterven bedreigde cheetah. Hoogtepunt was het aaien van de cheetah en Mayke kon er niet vanaf blijven. De eigenaresse zei al dat ze de tas van Mayke bij vertrek ging controleren.

Een ander hoogtepunt was ons bezoek aan de Noordelijke Drakensbergen op de grens van Lesotho.
Een rit van ruim 5 uur door de wijdse licht glooiende hete en droge Free State. Normaal rij je door velden met mais en zonnebloemen, echter door de langdurige droogte is er weinig gezaaid en wat er staat ziet er armetierig uit. De regen wil maar niet komen!

Met een tussenstop in Clarens, een mooi...in het weekend druk bezocht artistiek dorpje met vele restaurants en winkeltjes aan de rand van de Drakensbergen vinden we in de buurt van Bergville een leuk backpackers hostel....een uitstekende uitvalbasis voor het Royal Natal National park...een paradijs voor wandelaars! En het is er prachtig....daar valt relatief veel regen en het is groen tussen de Tafelbergachtige bergen. Twee mooie.. lange en soms nogal heftige....door en over rivieren en klimpartijen tussen de rotsen... wandelingen gemaakt naar de Gudu en Thukela falls...de laatste is de 2e hoogste waterval ter wereld! Helaas toch te weinig water...de waterval staat nagenoeg droog. Maar het Amphitheater en de omgeving zijn schitterend!

Gisteren zijn we naar Durban gevlogen vanwaar we met de auto 150 km zuidelijker gereden zijn om in Palm Beach 3 weken van de Indische Oceaan te gaan genieten. Het zier er veel belovend uit....leuk huis tussen de bananenbomen met uitzicht op zee.

• 19 Januari 2016 - 10:34

Caroline:

Zo wat genieten jullie zeg. Nog veel plezier. En leuk om te lezen iedere keer.

• 19 Januari 2016 - 10:43

Bas:

:-)
    Geweldig dat Max de verjaardag van Mayke zo heeft meegevierd.
    En super die Cheetah (?)
    Wij zijn alweer aan het aftellen om naar Zuid Afrika te mogen.

Enjoy!!

• 19 Januari 2016 - 10:46

Joop:

Prachtige foto's, het is weer een mooie reis of is het vakantie?
    Groet uit een koud maar zonnig Beuningen , Joop

• 19 Januari 2016 - 22:17

Debbie:

Palm Beach klinkt verfrissend, en hopelijk geen hittegolf daar! Wijchen ook koud en zonnig, gek hè? Groetjes, Debbie

• 19 Januari 2016 - 22:30

Eugenie:

Wat is het daar toch mooi in Drakensbergen! Schitterende foto's met het ruige landschap. En die foto van Mayke met knuffel cheetah mag er ook zijn. Geniet nog van het mooie Zuid-Afrika ;)

• 20 Januari 2016 - 15:18

Bert En Rikie: