Prettige Kerstdagen en een gelukkig Nieuwjaar - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jack & Mayke Hagens - WaarBenJij.nu Prettige Kerstdagen en een gelukkig Nieuwjaar - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jack & Mayke Hagens - WaarBenJij.nu

Prettige Kerstdagen en een gelukkig Nieuwjaar

Blijf op de hoogte en volg Jack & Mayke

17 December 2017 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Laten we beginnen om jou mooie Kerstdagen en een gelukkig Nieuwjaar toe te wensen vanuit een zonnig en warm Zuid Afrika. We genieten er weer van!!

Ik waarschuw zovast...ik zou een klein berichtje sturen, maar het wordt uiteindelijk weer veel te lang....voor de liefhebbers!!

Met enige strubbelingen op Schiphol (onze boardingpassen van Istanboel naar Kaapstad werden pas afgegeven nadat er een uur getelefoneerd was door de luchtvaartmaatschappij met de Zuid Afrikaanse Immigratiedienst in Pretoria) en op vliegveld van Kaapstad waar het nu 3 uur duurde voor dat we goedkeuring kregen om het land te betreden.
Een paar jaar geleden zijn we voor een jaar verbannen uit Zuid Afrika omdat we ons toeristenvisum niet op tijd verlengd hadden. Dit blijkt nog steeds in het systeem te staan en elke keer als we het land in willen komen in de toekomst lopen we daar tegenaan.
Om in de toekomst dit soort problemen te voorkomen zouden we een brief van de Immigratiedienst krijgen die we bij betreding van het land kunnen overleggen. Tot op heden nog niets ontvangen.

De eerste 2 weken hebben goed vertoefd in Franschhoek waar we op het huis en de honden van Ben en Els gepast hebben, terwijl zij op vakantie waren in Botswana. In die periode 2 keer naar Kaapstad om de aanvraag voor de verlenging van ons toeristenvisum te regelen....ja...in 1 keer lukt dat natuurlijk nooit hier...altijd weer verrassingen!
Het zou 8 tot 10 weken duren voor we ons nieuwe visum op zouden kunnen halen. Tot onze verrassing heeft het maar 3 weken geduurd...via SMS-berichtjes werden we keurig op de hoogte gehouden over de fase waarin onze aanvraag verkeerde en op 5 december kregen we bericht dat we ons visum in Kaapstad op konden halen.

De eerste week van december zijn we met de auto een weekje naar het noorden getrokken en onder andere de Fish River Cayon (2de grootste canyon ter wereld) in het zuiden van Namibië bezocht. Bij terugkeer vanuit Namibië een klein oponthoud bij de Zuidafrikaanse grens....we hadden natuurlijk de benodigde brief niet.....na overleggen van de SMS-jes en afschriften van onze visumaanvraagverlenging (wat een woord) lukte het uiteindelijk toch met een geringe vertraging het land weer in te komen.

Nu zitten we weer in Strand (hier zijn we 7 jaar gelden ook geweest) zo'n 40 km van Kaapstad.
Het weer is tot op heden wisselend tussen de 16 en 30 graden en vaak stevige wind. Helaas (voor Zuid Afrika) valt er nauwelijks regen...we hebben 2 keer “slechts”enige regen gehad. En weer leuk voor Mayke...er zijn 2 honden,

Er is een nijpend waterprobleem, de waterreservoirs zijn vanwege de geringe regenval slechts voor 32% gevuld. Vandaar dat er allerlei water beperkende maatregelen zijn waar fikse boetes opstaan, zoals met leidngwater je tuin besproeien, je auto wassen, e.d.
Kaapstad vraagt nu aan zijn inwoners (waar Strand ook onder valt)om zich te beperken to 86 liter water per woning per dag, dat lijkt nog veel, maar wij in NL gebruiken minstens 4 keer zoveel.

In het huis waar we nu zitten wordt (bijna) al het water gerecycled (“grijs”water uit wasmachine, afwas, douche) en hergebruikt voor de tuin of het toilet. En wordt ook regenwater opgevangen in 9 op de afvoer van het dak aangesloten tanks in de tuin...totaal 6.000 liter.
George de eigenaar van dit huis heeft de toiletten van de waterleiding gehaald en plastic bakken boven de toiletten geplaatst die dagelijks met water gevuld moeten worden door een vijverpompje in (grote) emmers te hangen die ik vul met water uit de regentanks of uit de emmer die we in de douch hebben staan tijdens het douchen....het zit allemaal houtje-touwtje in elkaar, maar het functioneert! Georg is niet voor niks een mijningenieur.....een waar avontuur...back to basics!!!

En verder genieten we natuurlijk van golf, wijn, lekker eten, veel lezen (onder andere het juist verschenen boek “The President's Keeprs” over de corruptie, fraude, en connecties met criminelen van Zuma....het leest als een thriller en de goedkope Rand.

Dit weekend wordt een nieuwe ANC-voorman gekozen (Zuma is niet meer herkiesbaar), die de volgende president zal worden. Een spannend weekend voor Zuid Afrika, Er zijn 2 grote kanshebbers, de ex-vrouw van Zuma en de vice- president Ramaphosa. Op dit moment lijkt het erop dat Ramphosa de meeste stemmen gaat krijgen, maar in de praktijk blijken veel vertegenwoordigers van de lokale afdelingen op het moment supreme net even anders (anoniem) te gaan stemmen omdat ze omgekocht zijn af toch meer heil zien in een corrupte overheid die bij het verkiezen van de ex van Zuma zijn corrupte beleid zal voortzetten.
De verkiezing van de ex van Zuma heeft een voordeel voor ons (nadeel voor ZA)...de Rand zal in waarde duikelen. Bij verkiezing van Ramaphosa zal de Rand nog sterker worden....de laatste 4 weken is de Rand al 10% gestegen in de verwachting dat Ramaphosa gekozen wordt.

Groeten van Jack en Mayke

• 17 December 2017 - 20:51

Rikie (R&B):

Ja, wat moet je hier nu op antwoorden... zuid Afrika is zoalshet is, een prachtig land, in ontwikkeling, met een geweldig klimaat. Je weet nooit waar het naartoe gaat. We volgen het ANC congres, maar wat eruit komt??? In 2012 stond al in de Zuid-Afrikaanse kranten dat het ANC misschien wel zijn langste tijd had gehad en ontwikkelingen in Zuid Afrika in de weg stond. We leven nu bijna in 2018. Veranderingen hebben tijd nodig.....
    Geniet van de tijd die jullie nu daar hebben. Vul het “grijs” water aan en ga lekker golfen of in de zon zitten. Wel leuk dat we weten waar jullie zitten

• 17 December 2017 - 21:45

Riet:

Gezellig om jullie verhalen te lezen. Ga zo door! En tja, die bureaucratie, lastig, maar het schijnt erbij te horen daar. Wij wensen jullie hele fijne, warme feestdagen. Liefs, Willy en Riet

• 18 December 2017 - 10:08

Willem:

Schitterende landschappen. Dank voor de foto's. Vooral die giraffen die tussen de rotsen naar water smachten! Of komt dat door jullie verhaal? Hele fijne kerstdagen.