Op naar het Zuider Eiland - Reisverslag uit Takaka, Nieuw Zeeland van Jack & Mayke Hagens - WaarBenJij.nu Op naar het Zuider Eiland - Reisverslag uit Takaka, Nieuw Zeeland van Jack & Mayke Hagens - WaarBenJij.nu

Op naar het Zuider Eiland

Door: Jack

Blijf op de hoogte en volg Jack & Mayke

07 December 2014 | Nieuw Zeeland, Takaka

De laatste week in Paraparaumu hebben we nog een bezoek gebracht aan een aantal mensen die we nog kenden van onze vorige huizenruil in Wanganui in 2010. Ontzettend leuk hen weer te zien!

Als laatste nog een trip gemaakt naar Cape Palliser (vuurtoren met 252 treden met uitzicht op de besneeuwde bergtoppen van het Zuider Eiland), de Pinnacles (Lord of the Ring filmlocatie), de meest afgelegen primitieve linksgolfbaan en tot slot naar Martinsbourough voor de wijn.

23 November was het zover....de oversteek naar het Zuider Eiland met de ferry vanuit Wellington naar Picton. Gelukkig rustig weer....want het kan ontzettend spoken op Cook Strait. Het laatste uur van de vaart is schitterend tussen de bergen door....lijkt erg op de aankomst in Oslo. Helaas was het wel koud op het voordek van de ferry.
Bij aankomst in Picton verscheen de zon weer en met de auto naar het vliegveld van Nelson waar we Suzan en Hijlko ….onze huizenruilers......ontmoeten. Zij gaan 5 weken op vakantie naar Costa Rica en wij passen op hun huis en 2 katten....hoewel volgens Suzan maar één....de kater Streep is al een week weg en ze vermoeden dat hem iets overkomen is. We nemen afscheid van hen en nemen hun auto mee naar hun huis in Takaka,
Een kilometer of 5 buiten Takaka vinden we huis met aan de ene kant uitzicht op de Takaka Hills en aan de andere kant op zee. Het huis is van alle gemakken voorzien, een perfecte lokatie.

Takaka is een leuk gezellig dorp met veel backpackers. De omgeving is ook schitterend...we wandelen veel...naar Wanui Falls over de swingbridge....naar Farewel Spit met zijn lange strand.... Green Hills met prachtige kliffen..... naar Totaranui n het Abel Tasman Park voor het wandelen van een stuk van de Coastal Track...naar de Pupu Springs met het meest heldere water en kleuren van planten. Geweldig!

En je kunt hier op zee kayakken....op veel plekken alleen één uur voor en één uur na hoogtij. Het getijdenverschil is 4,5 meter en bij laag water heb je honderden meters strand en dat is wel ver sjouwen met de kayak. De eerste kayakervaringen opgedaan met Paul, een vriend van Suzan en Hijlko, die tijdens het seizoen als kayak gids werkt. Smaakt naar meer!

Tot onze grote verrassing kwam de kater Streep na een paar dagen op een avond binnenwandelen....hoewel wandelen......meer slepend...met een grote stinkende verwonding aan zijn achterpoot, mager en uitgedroogd.
De dierenarts heeft Streep een paar dagen aan het infuus gehad, de wonden schoongemaakt en na een paar dagen met een ingepakte poot mocht hij weer terug.....wel in de bench voor de komende weken. Hij doet het dankzij de goede verzorging van Mayke voortreffelijk, maar het gaat wel een week of 4 duren voor alles weer bij het oude is. Wel een zorg, maar dat hoort ook bij een huizenruil.
Maar overbuurvrouw Marion en vrienden Paul en Elly staan echter ook klaar om voor de katten te zorgen als we een paar dagen weg willen.

En tot slot van de pret.....op een kwartiertje rijden.... een leuke 9 holes linksbaan direct aan zee.

Lieve groeten,
Jack en Mayke

• 07 December 2014 - 11:46

Ineke Jorna:

Hi lieve mensen,
    Dat is weer genieten voor jullie. Wat een geweldige, spannende omgeving.
    Ook boffen met het huis lijkt mij.
    Liefs Ineke

• 07 December 2014 - 13:22

R&B:

Koud op het voordek? Kom hier maar even langs, winterrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.
    Leuk die locatie van 'in de ban van de ring" nog Hobbits, dwergen of Orks gezien, misschien Gandalf ontmoet?
    Het mooiste lijkt me zo'n ruige links, met veel wind en veel ballen. Zal wel een uitdaging zijn, greens hard en mager, bunkers als duindalen. Jullie komen weer getraind terug als hier het seizoen begint. De baan ligt er hier best redelijk bij, ook de greens zijn niet slecht. Al wel weer een aantal wintergreens gehad.
    Alles gaat hier verder z'n gangetje, blaadjes van de bomen (een hoop op te ruimen), gezellig de lampen en de open haard aan, wandelen met Tommie, St.Nicolaas en .........Piet:-)
    Dus best gezellig, straks de kerstboom.
    Geniet maar lekker van het zonnetje, bij ons schijnt het ook regelmatig!

• 12 December 2014 - 16:21

Dorine:

Wat mooi weer allemaal. En dan Tijgertje met z'n gecamoufleerde pootje, een betere en lievere pleegmoeder kan hij niet vinden. Wandelen jullie met een gids of op eigen houtje?