Canberra, Sydney en de Blue Mountains - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Jack & Mayke Hagens - WaarBenJij.nu Canberra, Sydney en de Blue Mountains - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Jack & Mayke Hagens - WaarBenJij.nu

Canberra, Sydney en de Blue Mountains

Door: Jack

Blijf op de hoogte en volg Jack & Mayke

22 November 2010 | Australië, Adelaide

We hebben een leuk huis in Canberra en de stad zelf is bijzonder. Gebouwd vanaf 1913 als de nieuwe hoofdstad van Australië volgens een ontwerp van de architect Burley Griffin. Je voelt je –ondanks de ruim 300.000 inwoners- nooit in een drukke stad. De stad bestaat uit de City en daaromheen een 4-tal steden. Als je vanaf de Telstra Tower of vanaf een van de heuveltoppen over de stad heenkijkt zie je water en groen en daar tussenin gebouwen, maar het groen overheerst.
De stad heeft ontzettend veel musea, waarvan the Old Parliament House (Museum of Australian Democracy), the Portrait Gallery en the National Gallery of Australia de toppers zijn. Ook het nieuwe Parlementsgebouw is een bezoek waard, gebouwd in een heuvel, zodat je over het grasveld kan wandelen dat het gebouw bedekt.

Sydney, op 3 uur rijden van Canberra een heerlijke stad om een paar dagen te vertoeven. Het havengebied rond the Opera House, the Bridge en Darling Harbour is leuk en het varen met de ferry door de havens bij het prachtige weer dat we hadden is een must.
We logeerden aan Bondai Beach, waar de tentoonstelling “Sculptures at the sea” juist in die periode plaats vond. Mooie combinatie met de Bondai Coastal Walk.

De Blue Mountains staan terecht op de Wereld Erfgoed lijst, het is een prachtig gebied dat zich eigenlijk alleen openbaart door er flinke wandelingen doorheen te maken. We hebben er 2 dagen bij mooi weer heerlijk gewandeld, maar de derde dag was er mist, regen en koud. Maar dat hoort ook bij de Blue Mountains.

De 3 weken in Canberra zitten er weer op en woensdag vertrekken we naar het warme Perth.

• 22 November 2010 - 09:20

Rikie :

Hey mates,
    Vanachter mijn bureau zie ik de prachtige, zonnige en warme foto's voorbij komen. Fantastisch, vooral die bleu mountains. Lijkt we op het binnenland van Venezuela.
    Sterkte met de hitte in Perth.

• 22 November 2010 - 11:36

Sanne:

Opa Jack, Ik laat je HEEL GRAAG zien hoe je een ijsje eet bij 30 graden... :-)

Kus,
    TnBnS

• 22 November 2010 - 18:27

Bert:

Stuur een zonnetje onze kant op, het is hier kouuuuud en het wordt nog erger. Zo'n "vamp walking on the beach" geen wonder dat de gelaatsuitdrukking op het kunstwerk een beetje opmerkelijk is! Dat andere figuur prikkeld wel de fantasie.
    Wat zullen jullie geweldige conditie hebben van al dat traplopen, afkoelen met een ijsje kan ik mij voorstellen. Advies; grote happen nemen.

• 22 November 2010 - 23:19

Regina:

Jack en Mayke,
    Geweldig vooral de blue mountains. Wat een conditie hebben jullie zeg om jaloers op te worden (ik achter mijn bureau) Even NIET golfen???? Ik volg jullie met plezier.