Maleisië, Thailand en Cambodja - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Jack & Mayke Hagens - WaarBenJij.nu Maleisië, Thailand en Cambodja - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Jack & Mayke Hagens - WaarBenJij.nu

Maleisië, Thailand en Cambodja

Door: Jack

Blijf op de hoogte en volg Jack & Mayke

07 December 2016 | Maleisië, Kuala Lumpur

Op 5 november zijn we vertrokken uit Nederland en kijken nu terug op een mooie verblijf in Kuala Lumpur (KL). De stad is leuk met diverse bezienswaardigheden, maar warm en vochtig. We zitten aan het begin van het regenseizoen en dat levert regelmatig heftige regenbuien op met donderend geweld.
Het levens is easy going, niemand maakt zich hier druk, mensen hebben veel geduld en worden niet boos. Het verkeer is chaotisch, maar het is een gecontroleerde chaos. Verkeersborden zie je nauwelijks, maar er schijnen veel ongeschreven regels te zijn waar iedereen zich keurig aan houd. Het eten is fantastisch, de hele dag door zie je mensen eten aan stalletjes, foodcourts en restauarants.Het eten is een mengeling van diverse aziatische landen....heerlijk en spotgoedkoop.

Ons appartement is gelegen op de 4de verdieping van een 19 verdiepingen hoog complex in een van de buitenwijken van KL. Sober, maar prima als uitvalsbasis. We hebben niet gekookt omdat op 5 minuten lopen een foodcourt zat waar je voor 15-20 ringits (€3,30 -€4,40) met zijn tweeën voldoende kon eten en drinken.

Een maand in een grote stad als Kuala Lumpur is toch te lang voor ons en daarom hebben we een paar leuke reisjes gemaakt. Eerst naar Kuching op Borneo omdat we de oerang oetangs wilden zien....en dat is gelukt. Ze leven in natuurreservaten en worden dagelijks gevoerd. Op die momenten kan je een kijkje komen nemen.
Vanuit Kuching met de boot naar Kabo National Park geweest voor de neusapen...ook wel Dutchmen genoemd. De naamgeving komt uit de tijd dat de nederlanders hier aanwezig waren en uitlegde hoe een neusaap er uit ziet. Hij heeft een grote neus, een dikke buik en bruin haar....oooh...zoals de dutchmen!
Ook nog een Boa construtor slang geaaid die een van de parkwachters juist had gevangen. De wereld bleek daar ook weer klein....een dame die alleen was en met ons mee wilde wandelen bleek de zus van een studiegenoot van mij te zijn!

Ons volgende uitstapje was naar Koh Lipe, een heel klein eilandje voor de kust in het zuiden van Thailand. Het was slechts een vlucht van 1 uur naar Langkawi en 45 minuten met de boot naar het eiland, maar vanuit KL tot aan ons hutje op Koh Lipe waren we 8 uur onderweg door wachten op het vliegveld, doune op Langkawi en Immigrations op Koh Lipe. Maar het was de moeite waard, wat een prachtig eiland met witte stranden, helder (en lekker) warm water, palmen, koralen en wat je maar voor kan stellen bij een tropisch eiland. Geweldig!

Onze laatste trip was naar Siem Reap in Cambodja om het Angkor Wat tempelcomplex te bekijken. Indrukwekkend en ongelooflijk hoe groot! Je hebt 2 dagen met de tuktuk nodig om alle tempels en het gebied te zien. Helaas een zonsopgang bij Angkor Wat zonder zon. Daarnaast nog naar het grootste zoetwatermeer van ZO Azië geweest om Kampung Puhk te bekijken...een flooting village die geheel op palen is gebouwd met uitzondering van de tempel, die staat op een stukje grond in het meer. Verder de stad en omgeving bekeken met o.a. het vreselijke geschiedenis van de Killing Fields.

De laatste week nog benut om alle bezienswaardigheden van KL langs te gaan, Starbucks koffie te drinken, hapjes te nuttigen, een beetje te shoppen. Het openbaar vervoer is in KL uitstekend geregeld met light rail en monorail.....alleen het is steenkoud in de voertuigen...je bril beslaat door de hoge luchtvochtigheid acuut als je de trein weer verlaat.
Voor de niet met het openbaar vervoer bereikbare plekken zijn Uber of Grab taxi's geweldig....altijd beschikbaar en zoals alles...behalve alcoholische dranken-- spotgoedkoop.

In de nacht van 4 op 5 december aangekomen op Bribie Island aan de oostkust van Australië. Goed huis met vlakbij de zee en een golfbaan!

• 07 December 2016 - 09:45

Sanne:

Wat leuk opa & oma.
    Veel plezier in Australië!!
    Kus van Sanne

• 07 December 2016 - 09:58

Rikie En Bert:

Leuk verslag Jack. Door die uitstapjes hebben jullie wel meteen het vakantiegevoel te pakken

• 07 December 2016 - 11:09

Rikie En Bert:

Vervolg ( na gebruik van emoticons stopte het opeens)
    Het zal wel wennen zijn om in Australië weer zelf te koken. Ook nu weer zitten jullie in een geweldige omgeving (als ik kijk op Google maps). Het eerste rondje golf al gespeeld?
    Geniet ervan, dat doen wij hier ook.
    Groeten,
    R&B

• 07 December 2016 - 19:33

Chris:

Leuk om te lezen! En mooie foto's. Ik ben benieuwd naar jullie avonturen in Australië. Heel veel plezier samen! X

• 08 December 2016 - 11:24

Debbie:

Geweldig - verslag en foto's, wat een mooie ervaring! Nu lekker zelf koken en veel golfen! Groetjes uit Wijchen