De eerste weken - Reisverslag uit Centurion, Zuid-Afrika van Jack & Mayke Hagens - WaarBenJij.nu De eerste weken - Reisverslag uit Centurion, Zuid-Afrika van Jack & Mayke Hagens - WaarBenJij.nu

De eerste weken

Door: Jack

Blijf op de hoogte en volg Jack & Mayke

21 December 2015 | Zuid-Afrika, Centurion

Op 1 december zijn we vanaf Schiphol via Londen Heathrow naar Johannesburg gevlogen waar we de Gautrain (overblijfsel van de WK voetbal) hebben gepakt naar Sandton. Christina stond daar al klaar om ons op te pikken om ons naar Hartbeespoort te brengen. Hun prachtige vakantiehuis staat op Club Nautique Estate gelegen aan een stuwmeer gevormd door de Hartbeespoortdam. Je kunt niet zwemmen in het meer want het ziet groen van de algen. Niet getreurd want we hebben het gemeenschappelijke estate zwembad naast onze tuin liggen.

Intussen zijn we tot de ontdekking gekomen dat Mayke haar mapje met rijbewijs, bankpas en OV-chipkaart in een van de bakken van de security controle op Heathrow heeft laten liggen en dat ik mijn ereader in het vliegtuig heb achter gelaten..
De volgende dag aangifte gedaan bij de politie en diverse telefoontjes gedaan naar de ambassade in Pretoria, gemeente Wijchen, politie in NL , British Airways en de vliegvelden in Londen en Johannesburg.
Het resultaat is dat Mayke zonder rijbewijs blijft gedurende de periode dat we in ZA zijn en ik altijd de BOB ben. Ook is nergens iets gevonden ondanks contacten met en het doorzoeken van gevonden voorwerpen databanken van British Airways en vliegvelden....het zij zo!

Hartbeespoort is een leuke plek om te verblijven, wel heel warm en vaak tegen het einde van de middag onweer en soms veel wind en regen.
We hebben diverse keren gespeeld op de golfbaan van Magaliese park op 10 minuutjes rijden van ons huis. Wel weer wennen....zo'n droge harde baan met supersnelle greens.

In de 2 weken dat we in Hartbeespoort verbleven hebben we nog bezoek gebracht aan Sun City, een soort Las Vegas...verschrikkelijk! Gelukkig hebben we dit gecombineerd met een overnachting in een safaritent in Pilanesberg National Park, een groot wild reservaat waar je de big 5 aan kunt treffen. Met de eigen auto een avond- en ochtend drive gedaan, veel gezien, maar de poezen (leeuw en leopard) niet gespot.

Het bezoek aan de Cradle of Humankind en het daarbij behorende Maropeng museum maakt duidelijk dat de eerste mens zo'n 100 miljoen jaar geleden hier in deze streek moet hebben gewoond.
Vanwege de warmte hebben we slechts één keer een wandeling in het Magaliese gebergte gemaakt.
Leuke bijkomstigheid was dat vlakbij een kaasboerderij zat waar een nederlandse mevrouw kaas op ambachtelijke nederlandse wijze maakte...de komijnenkaas smaakte prima!

Op 16 december zijn we naar Centurion bij Pretoria vertrokken en hebben daar een mooi huis (met zwembad) betrokken in Irene, een van de oudste dorpen rond Pretoria, “bekend” om zijn concentratiekamp tijdens de Boerenoorlog, nu een bijzondere woonwijk met erfafscheidingen opgebouwd met typisch Irene rocks.
Een golfparadijs.....de Irene Country Club grenst aan de ene kant van Irene, de “luxe” Centurion Country Club grenst aan de andere zijde. De nabij gelegen diary farm doet heel hollands aan met de friese zwartbonte koeien en groene grasland. De zon en de temperatuur >30 graden maken (gelukkig) het verschil.

Tijn, Bas en Sanne zijn onderweg vanuit NL en komen vanwege een 3 uur durende vertraging vannacht pas om 01;00 uur aan in Johannesburg. Hardstikke gezellig dat ze weer langskomen.

• 22 December 2015 - 08:54

Rikie:

Leuk verslag Jack, leest goed. Jammer dat jullie nog niet zoveel hebben kunnen wandelen, maar medelijden omdat het zo warm is, kunnen we toch niet echt hebben

• 22 December 2015 - 17:51

Caré:

Wat een ellende weer in dat vervelende Zuid Afrika! Hitte, groene algen ,neushoorns die in de weg staan (hoe lang nog ...), het is tobben. Qua temperatuur scheelt het niet eens zoveel met Nl, het is hier wel wat natter. Sun City is een lelijk, treurig, decadent, luxe oord, ik was er ook in de buurt maar er verre van gebleven. Pilanesberg is wel heel mooi, wij hebben daar ook geen leeuwen of luipaarden gezien. Mooie Kerstdagen gewenst met Tijn, Bas en Sanne. geseende Kersfees.

• 01 Januari 2016 - 22:15

Riet:

Hoi Jack en Mayke, een heel gelukkig nieuwjaar gewenst van Willy en mij. Leuk om jullie verhalen te lezen.
    Ga zo door. Hartelijke groeten uit Appeltern.

• 02 Januari 2016 - 15:41

Regina:

Lieve genieters,
    Leuk te volgen waar jullie zitten, zeker als je zelf net terug bent uit Zuid-Afrika.
    Het ziet er fantastisch uit om jaloers van te worden.
    Zijn Tijn Bas en Sanne er nog, doe ze maar de hartelijke groeten van mij.
    Is toch gezellig samen met je Fam helemaal in Zuid-Afrika.
    Blijf lekker genieten. En ik wens jullie alle goeds in goede gezondheid voor 2016
    Regina