Marloth Park en Kruger - Reisverslag uit Marloth Park, Zuid-Afrika van Jack & Mayke Hagens - WaarBenJij.nu Marloth Park en Kruger - Reisverslag uit Marloth Park, Zuid-Afrika van Jack & Mayke Hagens - WaarBenJij.nu

Marloth Park en Kruger

Door: Jack

Blijf op de hoogte en volg Jack & Mayke

01 Maart 2013 | Zuid-Afrika, Marloth Park

Vanuit Port Elisabeth landen we in Johannesburg en worden opgehaald door de eigenaren Johannes en Marriet van ons volgende huis in Marloth park. Ze wonen in Pretoria en zijn uitgenodigd om daar te overnachten en de volgende dag naar Marloth Park gelegen aan de grens van Kruger Park te rijden. Na een gezamenlijk diner gaan we op criminelen jacht. Johannes is lid van de vrijwillige buurtbeveiliging en met het pistool op de heup rijden we rond en gaan op huizen af waar ingebroken is. Volgens Johannes is hun hulp hard nodig omdat de politie heel laks is in het reageren op incidenten. We horen heel vervelende en enge verhalen, maar voor hen hoort het bij het leven in een grote stad.

Vanuit Pretoria rijden we langs het vliegveld van Johannesburg en halen Bas en Sanne op en rijden in 6 uur naar Marloth Park. Het dorp ligt midden in de bush, direct aan de Crocodile River, die de grens vormt met het Kruger Park. Omdat door de rivier meestal weinig water stroomt kunnen dieren gemakkelijk oversteken. Er staat wel een hek aan onze kant van de rivier, maar we zien toch veel dieren rondlopen in het dorp, zoals apen, warthogs, zebra's, gnoes, giraffen, impala's,......

Marloth Park wordt gevormd door een 10 km lange geasfalteerde weg met onverharde zijwegen waaraan in het bos verscholen huizen zijn gebouwd. Buren heb je wel maar alles onzichtbaar voor elkaar, volop privacy. Het dorp heeft een klein centrum met een paar winkels en restaurant en aan de oever van de Crocodile River een zwembad.

Het dorp heeft 2 toegangswegen, waarvan de ene sinds een paar jaar verhard is en de andere bijna onberijdbaar, vol met kuilen, gaten en plassen. We zijn van tevoren gewaarschuwd en komen via de berijdbare route aan bij het huis. Een groot huis met 4 slaapkamers en een tuin, een enigszins kaal gemaakt gedeelte in de bush.

Het huis hangt vol met opgezette dieren en dierenvellen, echt een huis in de bush. Het ruikt er ook naar en we gooien de deuren open, maar pas op voor de apen, ze zijn hondsbrutaal. In eerste instantie zijn we wat voorzichtig want Johannes heeft ons uitgebreid geïnstrueerd over de gevaren van slangen, apen en criminelen. In de loop van de dagen lijkt het allemaal wel mee te vallen en worden we wat relaxter.

We zitten slechts een kwartiertje rijden van de ingang van het Kruger Park en we zijn 8 van de 14 dagen in het park geweest. Om kwart voor 5 uit bed en om half 6 klaar staan voor de poort om niks te missen. De beste periode om wild te zien is tot 8 uur in de ochtend en na 17 uur in de avond.

De eerste dag dat we aankomen gaan we rond de middag het park in en Bas registreert de eerste dag als 19 verschillende soorten, later blijkt dat dat niet elke dag zo is en je soms veel minder ziet en moet genieten van een enkel hoogte punt, zoals het spotten van een luipaard, cheetah, leeuwen of grote kudde olifanten. Het blijft boeien.

5 Dagen later voegen Tijn, Jos en Pien zich voor 3 dagen bij ons. Zij gaan de komende dagen met elkaar game driven en wij gaan op zoek naar God's Window in de Drakensberg. Als we aankomen in het hooggelegen Graskop hebben we 25 meter zicht en we keren onverricht terzake (via het Kruger Park) terug naar huis.

De volgende dag proberen we het opnieuw en rijden eerst naar de Blyde Canyon, de 3e grootse canyon ter wereld. We bezoeken de schitterende Bourke's Luck Potholes daarna moeten we een uitgebreide lunch doorstaan om enig zicht te krijgen op de 3 Rondavels.

Het gebied waar we doorrijden is heel on-Zuid-Afrikaans, het is heel groen en lijkt soms op de heuvels van New Zealand en soms lijkt het Schotland met zijn groene, rotsachtige heuvelachtige vlaktes met daardoorheen stromende kleine riviertjes en er zijn prachtige watervallen.

Op weg naar God's Window komen we bij uitzichtpunt Pinacle en kijken vandaar over de wolken heen die zich verzameld hebben in de vallei. We vrezen het ergste en inderdaad God's Window zit potdicht. Het prachtige vergezicht tot aan Mozambique zit er vandaag weer niet in.

Het toetje van ons verblijf is een 2 daags verblijf in de luxe Lukimbi Lodge gelegen op een privaat gebied van 15.000ha in het Kuger Park, alleen bestemd voor de gasten van de Lukimbi Lodge. Naast alle luxe en heerlijke eten waren de off-road game drives geweldig.

In het Kruger Park moet iedereen netjes op de weg blijven, maar hier gaan de Landrovers achter de leeuwen en luipaarden aan, dwars door de struiken. En de dieren hebben er lak aan. Ze blijven er redelijk rustig onder. De eerste avond drive zien we weinig wild en stoppen we voor een sundowner. Plots geeft de ranger aan dat we allemaal de Landrover in moeten en we zien zo'n 100 meter verderop een aantal leeuwen onze richting opkomen. We volgende de leeuwen met de auto en zien een groep van 10 leeuwen die op weg zijn naar hun avondeten. Geweldig!

De volgende dag moeten we de ander Landrover komen helpen, omdat deze zich vastgereden had bij het oversteken van een riviertje. De 2 dagen waren heel intensief met een ochtend drive (om 5 uur op), daarna een walk drive naar de nijlpaarden en weer een avonddrive om 16 uur. Geweldige dagen in een fantastisch resort.

De 2 weken zitten erop en maken ons op voor de laatste 3 weken in Wellington.

Groeten van Jack & Mayke

• 01 Maart 2013 - 09:05

Rikie En Bert:

Hoi Jack en Mayke,
    Klinkt allemaal super, volgens mij echt het hoogtepunt van deze reis. Jammer van Gods indow, maar ja, heb je een reden om er nog eens terug te komen. Heeft misschien wel te maken met het aftreden van de paus. Is god het vast niet mee eens en wil daarom de aarde even niet meer zien.
    Ook wel lekker om de laatste weken even rustig aan te doen en in "bekende" omgeving te zijn. Geniet ervan. Hier lijkt de (lange) winter nu toch ten einde. Zag dat het volgende week 14 graden zou worden in Wijchen. Voor jullie koud, maar voor ons voelt dat bijna als zomer.
    Groeten en nog veel plezier.
    Bert & Rikie

• 01 Maart 2013 - 09:11

Rikie En Bert:

Waarom heten die "witte" nijlpaarden zo? Volgens mij zijn ze gewoon bruin/grijs.

• 01 Maart 2013 - 10:12

Care:

Kan het even niet laten: wit nijlpaard heeft niets met wit te maken maar met wijd = brede bek

wat een fantastische belevenissen, Jack en Mayke, hebben jullie daadwerkelijk luipaard gezien ? Dat is niet zo obvious, hoor! Ik denk dat God's window meer dicht dan open is. Ik heb een paar jaar geleden ook niets gezien en hoorde toen dat dat meestal zo is. Groet aan Tijn als hij daar nog is.
    Be good, Care

• 01 Maart 2013 - 15:25

Bas:

Wow dat luipaard. Wat dichtbij. Fantastisch!!
    En wat een heerlijke safari met die jeeps moet dat zijn.
    Dat willen wij natuurlijk ook nog... :-)
    Kus uit koud Nederland.