Wilde dieren en back home - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Jack & Mayke Hagens - WaarBenJij.nu Wilde dieren en back home - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Jack & Mayke Hagens - WaarBenJij.nu

Wilde dieren en back home

Door: Jack

Blijf op de hoogte en volg Jack & Mayke

10 Maart 2012 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Het zit er weer bijna op. Vanavond (zaterdag10 maart) stappen we in Johannesburg op het vliegtuig naar Nederland.

In Johannesburg hebben we een huis in een estate waar een paar honderd ruime huizen staan. De estate is omheind met hoge muren met prikkeldraad en stroom en een toegang met slagbomen en een heleboel bewakers.
In de estate staan de huizen dicht op elkaar en om onze 4 meter diepe tuin (=terras) is een muur van ruim 2,5 meter hoog opgetrokken. Typisch Johannesburg, maar voor ons toch een opgesloten gevoel. Een positief punt, vlakbij ligt de prachtige Glenvista golfbaan met supersnelle greens.

Johannesburg is geen geweldige stad, het is het economisch centrum van Zuid-Afrika met weinig bezienswaardigheden. Het Apartheidsmuseum bij Gold Reef City is wel de moeite waard. Het is een stad met veel criminaliteit, waar we overigens weinig van gemerkt hebben. Overdag kun je gerust over straat lopen, behoudens in een aantal no go zones/townships.
Een stad met enorme verschillen tussen voornamelijk straatarme zwarten en buitensporig rijke zwarten en blanken in hun hoog ommuurde properties.

Het nabijgelegen Pretoria, waar de regering en departementen gehuisvest zijn, is een stad met meer bezienswaardigheden, zoals het Voortrekkersmuseum. Het is een ambtenarenstad en daardoor voornamelijk een zwarte bevolking. Banen bij de overheid worden voor de zwarte bevolking positief gediscrimineerd. Toen we door het centrum liepen waanden we ons de enige blanken.

Vanuit Johannesburg zijn we een week naar het Kruger Park geweest en hebben een groot deel van het park (ter grootte van België) doorkruist. Onderweg een tussenstop gemaakt in Ermelo, op de boerderij van Ben en Annette, en een indruk gekregen wat boer zijn in ZA betekent. Op de boerderij is een klein dorpje met hutten gebouwd van modder. Van buiten zien de hutten er niet uit, maar van binnen is het soms een verrassing.
In het Kruger Park ontzettend veel wild gezien, inclusief de Big Five (Leeuw, Olifant, Neushoorn, Buffel en Luipaard). Tropische temperaturen tussen de 30 en 40 graden, maar goed uit te houden. Overnachtingen in de typisch Afrikaanse rondavels of in Safari-tenten.
In het Kruger Park op de Skukuza Golfcourse gespeeld, niet omheind, dus kans om wilde dieren op de fairway tegen te komen, gelukkig alleen ongevaarlijke wilde dieren gezien. Een leuke ervaring op een kwalitatief slechte baan.
Het Kruger Park is één van de hoogtepunten van ons verblijf en gaan we volgend jaar weer bezoeken. Ja...we gaan vanaf november hier weer overwinteren. De meeste exchanges zijn alweer geregeld.
Voor nu zit het er weer op en kijken weer uit naar de hereniging met Max, familie, vrienden en kennissen.
Tot een spoedig weerzien!
Jack & Mayke

• 10 Maart 2012 - 07:51

Wil En Jelma:

Hallo reizigers,

Weer schitterende foto's en een duidelijk verslag van jullie ervaringen.
    We wensen jullie een goede vlucht terug en totsnel of in ieder geval tot volgend week-end in Purmerend.

liefs van de Steentjes