Water en enge beesten - Reisverslag uit Sydney, Australië van Jack & Mayke Hagens - WaarBenJij.nu Water en enge beesten - Reisverslag uit Sydney, Australië van Jack & Mayke Hagens - WaarBenJij.nu

Water en enge beesten

Door: Jack

Blijf op de hoogte en volg Jack & Mayke

23 Januari 2011 | Australië, Sydney

De overstromingen, de afgelopen weken in Queensland en nu in Victoria, houden de gemoederen aardig bezig. De verwoestingen zijn enorm door een inlandse 8 meter hoge sunami in Locker Valley en het ondergelopen Queensland ter grootte van Frankrijk en Duitsland te samen. Je kan de omvang nauwelijks bevatten. De ondergelopen huizen worden volledig gestript (alles hout), zodat alleen het framewerk blijft staan. Alles wat niet meegenomen is kan weggegooid worden omdat het doordrenkt is met verontreinigd water en vieze drek. De verzekeringen betalen alleen uit bij kleine overstromingen, maar niet bij grote rampen, zoals nu.

Na Queensland is nu Victoria aan de beurt, 1/3 deel van het gebied is al overstroomd, maar na Queensland lijkt de media aandacht te verslappen. In Victoria wordt grote schade toegebracht aan de landbouw. De totale schade wordt geschat op $ 10 miljard in Queensland en nu al $ 2 miljarden in Victoria en dat is een hoop geld voor zo'n groot land met slechts 24 miljoen inwoners.
Op Tasmanië valt het allemaal wel mee. Afgelopen week in 2 dagen tijd 130 mm regen, wat zorgt voor afgesloten wegen en een aantal ondergelopen huizen. Voor Tasmanië heel ongebruikelijk en dit alles wordt veroorzaakt door El Nino, die warme vochtige lucht vanaf Zuid-Amerika over de oceaan richting Queensland stuwt.

Ook een aantal golfbanen hier in de buurt zijn een tijdje gesloten geweest van deze enorme regenval, maar we hebben toch al wel een aantal keren een balletje kunnen slaan. En Mayke met succes, door deze keer op de Wynyard Golf Club,een eagle op een par 4 te scoren.

We hebben het noordwesten van het eiland al aardig rondgetoerd en hebben Leven Canyon, de muurschilderingen van Sheffield, Queenstown met de ontboste bergen vanwege de mijnbouw, de uitgestrekte Henty Dunes, de watervallen van Guide Falls en Franklin-Gordon Wild Rivers NP gezien.

De wandeling naar de Mt Roland was enerverend, op de heenweg een grote slang op het pad, die ondanks flink stampen en herrie maken van geen wijken wilde weten. Een goed gemikte steen maakte hem wakker en hij/zij keek behoorlijk giftig, maar besloot toch maar het bos in te trekken. Daarna loopt je toch wat minder gerust op het pad, dat even verderop verdwenen blijkt te zijn door een aardverschuiving. Ook daar had de vele regen zijn uitwerking en moesten we zonder de top te bereiken terug naar “af”.

Maandag vertrekken we uit Burnie naar Bridport, gelegen aan de noordoost kust, vlak bij een van de mooiste links golfbanen van Australië, Barnbougle Dunes. We verblijven daar 4 weken in het beach house van Liz, die zelf in Launceston woont. We hebben in het huis geen internet, dus dat wordt even zoeken hoe we contact met de wereld kunnen onderhouden.

Groeten van Jack en Mayke

• 23 Januari 2011 - 11:13

Bert En Rikie :

Wat een prachtige natuur overal. Hoe kunnen jullie ooit weer wennen in Nederland?
    De eagle hebben jullie toch wel gevierd met champagne, of anders een lekker wijntje. Heel goed Mayke, dat belooft wat voor het komende seizoen. We hopen voor jullie dat het weer nu wat droger wordt, er is al genoeg gevallen en voor nattigheid zijn jullie ten slotte niet naar Australie gegaan.
    Nog veel plezier deze laatste weken (nou ja, als je normaal 40 dagen op vakantie gaat is dat heeeeel lang).
    Groeten,
    B&R

• 24 Januari 2011 - 17:50

Peter:

hoi lieverds
    Het is in dit landje allemaal niet voor te stellen hoe geweldig het bij jullie allemaal is; ik houd het allemaal wel bij, en een zekere jaloezie en eigen besoignes maken, dat ik niet altijd even secuur reageer; maar geniet ervan en veel liefs.

• 26 Januari 2011 - 09:59

Sanne:

Ik speel vooral met eendjes. Een eagle is heeeeeel goed. Goed gedaan oma mayke!!
    Doe voorzichtig daar tussen de andere enge dieren en watervallen/overstromingen. Zodra jullie internet hebben gaan we weer skypen in 't weekend. Ik lach namelijk weer heeeel veel de laatste tijd :-)

• 29 Januari 2011 - 04:06

Mike En Herma:

Hoi Jack en Mayke,
    Debbie mailde me jullie bericht door. Wat vervelend voor Mayke. Heel veel sterkte, Mayke!!
    Liefs
    Mike en Herma