Burnie, Tasmanië - Reisverslag uit Sydney, Australië van Jack & Mayke Hagens - WaarBenJij.nu Burnie, Tasmanië - Reisverslag uit Sydney, Australië van Jack & Mayke Hagens - WaarBenJij.nu

Burnie, Tasmanië

Door: Jack

Blijf op de hoogte en volg Jack & Mayke

07 Januari 2011 | Australië, Sydney

Voor iedereen een gelukkig en gezond 2011!!

Tussen Kerst en Nieuwjaar vliegen we uit een warm Perth naar het koele Tasmanië. We blijven een dagje in Hobart, de hoofdstad van Tasmanië waar net op die dag de jachten van de Rolex Sydney Hobart zeilrace aankomen. Het is een drukte van belang en we doen ons tegoed aan het pruvenement “Taste of Tasmania”op de kade. Vanaf de winderige en koude top van Mount Wellington hebben we een mooi overzicht over Hobart.

Met de auto zijn we van Hobart (in het zuidoosten) midden over Tasmanië, door het ruige Highland Lakes gebied, naar Burnie (in het noordwesten) gereden. Een mooie rit over een van de hoofdwegen van het eiland, waarvan ondanks dat het een hoofdweg is een deel niet geasfalteerd was. In Burnie zijn we blij verrast als we het huis van Bill en Winsome zien, gelegen op een heuvel aan de kust met een grote serre en terras die uitkijken over zee.

De noordkust, gelegen aan de Tasman Sea en Baisse Street, is rotsig met baaien en mooie stranden.
De Baisse Street kan een van de meest ruige zeestraten van de wereld zijn, maar tot op heden hebben we alleen nog maar rustig en mooi weer (20-22 graden) en dat is na de (vochtige) warmte (35 graden) de laatste week in Perth heerlijk.

Langs de noordkust liggen een aantal mooie plekken, zoals Boat Harbour, The Nut (een soort Ayers Rock) en Table Cape. Hier vind je ook het vriendelijke heuvelachtige agrarische landschap met boeren die o.a. wit bloeiende papavers telen en een boer die (op de Table Cape) bloembollen verbouwt.

Op een mooie dag de Western Explorer route gereden, welke langs de westkust door de Western Wilderness loopt. Een 100 km lange dirty road door verlaten ongerepte natuur. Op de 2.5 uur durende tocht zijn we slechts 4 auto's tegengekomen, die je van verre aan ziet komen door de grote stofwolken. De westkust is ruig en de zee onstuimig.
De rit eindigde voor ons bij Corinna (5 inwoners) aan de Pieman River, waar je met een kleine ferry over kan steken en verder zuidwaarts rijden. We rijden weer noordwaarts richting Burnie over een weg die na 30 km weer geasfalteerd is.

We hebben ook ontzettend genoten van de wandeling in het Cradle Mountain-Lake St Clair National Park, ook onderdeel van de Western Wilderness. Er lopen geen wegen doorheen, dus als je het gebied wilt verkennen dan moet je wandelen. Een prachtig ruig alpine gebied met “bergen” (2000m), meren, moerassen, watervallen, etc. Er zijn diverse goed bewegwijzerde wandelroutes uitgezet. Je moet je voorafgaande aan de wandeling registreren en bij terugkomst afmelden omdat de weersomstandigheden in dit gebied vrij plotseling kunnen veranderen. Het aantal dagen dat het mooi wandelweer is zijn beperkt, ook midden in de zomer.
We blijven nog 2,5 week in Burnie, maar zullen ons niet vervelen. Onze eerste indrukken van Tasmanië stellen ons niet teleur, het is een prachtig eiland met veel verschillende gedaantes!

Groeten Jack en Mayke

• 07 Januari 2011 - 07:52

Paul:

Prachtige foto's! Lijkt me niet vervelend om daar een paar weken te verblijven, haha! Geniet ervan!

Ciao!

• 07 Januari 2011 - 09:41

Karien:

Allereerst de beste wensen voor 2011 met nog meer prachtige riezen.
    Goed te zien dat Mayke zelfs boven op de Face Track nog aan Wijchen en golf denkt. (shirtje) De been spieren zullen na zo'n klim wel op sterkte komen!
    Prachtige foto's!!
    Volgens mij is het lastig om het daar vol te houden.... Jullie kunnen het ;-)

Groetjes uit nat nederland.
    Karien

• 07 Januari 2011 - 10:06

Mike En Herma:

Mooie foto's; prachtig landschap. Het valt toch wel mee met de koude zoals ik jullie daarop de Face Track zie staan lekker in het zonnetje. Wij hebben vandaag lekker gegolfd met een verfrissend windje. Enne.. heel gezellig gezelschap. Over een uurtje naar de prijsuitreiking in de bar: na iedere golfdag komt iedereen om 18.00 uur naar de prijsuitreiking voor een biertje en gezelligheid. Daarna gaan we meestal met een aantal mensen ergens eten.
    Groetjes uit warm en zonnig Thailand.
    Mike en Herma

• 07 Januari 2011 - 11:42

Caroline En Antoon:

Op de eerste plaats voor jullie ook de beste wensen. En wat geneiten jullie zeg.
    Leuk om iedere keer weer een verslag van jullie te krijgen en wat is het daar toch mooi. Wij willen dit ook zeker een keer gaan doen.

Groet Antoon en Caroline

• 07 Januari 2011 - 12:08

Wil En Jelma:

Door het verslag en foto's is het net of we met jullie meereizen. Fantastische foto's. Hier is het vandaag een druilerige dag. Het voordeel is dat de sneeuw nu echt haast overal verdwenen is en we weer gewoon kunnen lopen. Burggolf is al een paar dagen gesloten en we zijn benieuwd of de nieuwjaarswedstrijd (met aansluitend de nieuwjaarsreceptie) wel doorgaat. De baan is natuurlijk nu doorweekt!

Nog veel plezier....
    Jelma en Wil

• 07 Januari 2011 - 12:47

Sanne:

Prachtig! Mooie NUT zeg. En heerlijke stranden en wat een prachtige meren! Geniet er maar lekker van.

Ik ben hier (het regent hier vooral heel veel) vanmorgen met papa naar de dokter geweest dus nu weten papa & papa eindelijk dat ik al die tijd last had van oorontsteking. Dus als over een paar dagen de antibiotica werkt kan ik weer heeeeeeeel veel lachen. Dus dan moeten we maar snel weer proberen te skypen... :-)

• 09 Januari 2011 - 11:04

R&B:

Tja, echt prachtig! Ook lekker dat het eens wat koeler is. Over het huis zullen we het maar niet hebben, dat kan volgens mij niet mooier. Tasmanië had voor ons al de klank van één van de "einden van de wereld". Het zal nog een forse dobber worden om nog zo'n indrukwekkend en mooi, maar toch ook wel gerieflijke plek te vinden. Als dit een eerste impressie is, zijn wij benieuwd wat we nog meer voor prachtige beelden en te zien krijgen. Geniet maar lekker van het huis en alles op dat prachtige eiland, het is een fanstastiesch begin van 2011!

• 09 Januari 2011 - 11:52

Regina:

Allereerst de allerbeste wensen voor 2011. Mooie foto's en wat een mooi uitzicht vanuit het huis. Blijven genieten en tot het volgende verslag.
    groetjes, Regina

• 10 Januari 2011 - 20:12

Debbie:

We kunnen alleen maar jaloers zijn op al het moois dat jullie te zien krijgen, en je hoeft niet eens uit je luie stoel in de serre te komen! Het lijkt dat julllie echt het beste voor laatst hebben bewaard, goede planning!
    Groetjes, Debbie