Back from The Outback - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Jack & Mayke Hagens - WaarBenJij.nu Back from The Outback - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Jack & Mayke Hagens - WaarBenJij.nu

Back from The Outback

Door: Jack

Blijf op de hoogte en volg Jack & Mayke

20 Oktober 2010 | Australië, Adelaide

Op zondagochtens rijden we met prachtig weer aan voor onze 10-daagse trip naar het midden van Australië met als eerste tussenstop Coober Pedy, een gehucht in the middel of nowhere, maar wel het centrum van de opaalmijnen, die het hele gebied op zijn kop zetten. Hier vanwege de hitte alles ondergronds, dus ook het slapen.
De volgende bestemming is Ayers Rock en de Olga's, twee heel verschillende rotsformaties die uit het niets in de woestijn opduiken. Hoezo woestijn, alles is groen. Als we aankomen wordt het bewolkt en de temperatuur daalt (gelukkig) en het gaat een beetje regenen. Het bewolkte weer is ideaal om een aantal prachtige wandelingen te maken door de Olga's en om Ayers Rock. De zonsondergang vindt helaas geen doorgang vanwege een gesloten wolkendek.
Dan op weg naar Kings Canyon, en daar zien we een prachtige vallei met loodrechte wanden, een plaatje, we wandelen zowel door als boven de kloof, prachtig! Het gaat daar ook regenen, 80 mm!! En dat heeft gevolgen, de weg is overstroomt en staat 130 cm hoog. Niemand kan het resort in of uit. In de loop van de dag als de regen ophoud zakt het water tot 50 cm en kunnen de 4WD's erdoorheen. Een fantastisch gezicht. Normaal duurt het 3 uur voor het water weg is, echter door deze hoeveelheid regen duurt het uiteindelijk 30 uur voordat het water zo laag is dat de normale auto's er ook doorheen kunnen. We moeten een nachtje extra op het resort blijven.
We gaan daarna naar Alice Springs en bezoeken de MacDonell Ranges, echter de westkant blijkt na 70 km rijden geblokkeerd door een, voor onze auto, te hoge waterstand op de weg.
In 2 dagen rijden we terug naar Adelaide met weer een tussenstop in Coober Pedy. De rit van Alice Springs tot de grens tussen North Territoy en South Australia is afwisselend, daarna heb je honderden kilometers behoorlijk vlak gebied met roodbruine aarde afwisselend met lage of hoge open begroeiing. Saai, maar indrukwekkend. Opvallend is dat er behoorlijk veel verkeer is op de Stuart Hwy naar Alice Springs en om de 50 km wel een parkeerplaats of een wegrestaurant.
We hebben prachtige dagen gehad in het midden van Australië met veel groen, bloemen, regen, zon. water, woeste rivieren, zoutmeren en prachtige wandelingen en uitzichten. En we weten nu wat afstanden betekenen in Australië, 4500 km in 10 dagen!

• 20 Oktober 2010 - 09:20

Ruud:

Indrukwekkende rotspartijen en hoeveelheden water!

• 20 Oktober 2010 - 10:44

Coby:

Indrukwekkende foto's van een indrukwekkend land!

• 20 Oktober 2010 - 12:22

Herma En Mike:

Lijkt me ontzettend mooi om mee te mogen maken!!
    Groetjes

• 21 Oktober 2010 - 11:08

R&B:

Tja, wat zullen we zeggen. In ieder geval hebben jullie het niet koud en daar hebben jullie toch een hekel aan? Een voetbadje met al dat stof is ook nooit weg. Alleen dat luxe hotel.... Hoe ziet een B&B daar dan uit? Lijkt ons erg spannend.
    Hier alles oké, lekker afwisselend echt het begin van de herfst.

• 21 Oktober 2010 - 13:38

Karin:

Wat zijn dit prachtige foto's . Jullie zien toch wel heel veel en jullie hebben het niet koud , hier in Beek gaat alles goed ook met Max gr en tot horens volgende week

• 24 Oktober 2010 - 22:17

Regina:

hoi Jack en Mayke, geweldig allemaal wat jullie meemaken en zien. Prachtige foto's. Ik ben weer oma geworden van een prachtig kleindochter Guusje geboren 23-10-10 Een heel lief klein meisje.
    Jullie een hele fijne vervolg en ik volg jullie via de computer. Liefs, Regina